Miło Nam
poinformować, że w tym roku w naszej szkole rozpoczęliśmy projekt ERASMUS+.
Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji oraz szkoleń.
Jego celem jest wspieranie min. uczniów, nauczycieli w prowadzeniu
międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji.
Czas trwania projektu 02.09.2024 r. – 01.11.2025 r.
Temat, który będziemy realizowali, dotyczyć będzie ekologii.
Tytuł to:
Świadomość ekologiczna oraz popularyzacja zrównoważonego stylu życia pośród
uczniów i kadry SP nr 21 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. AK w Rzeszowie.
Naszym partnerem będzie Grecja.
Ekologia, docenianie rzeczy w czasach skrajnego konsumpcjonizmu jest bardzo
ważnym elementem edukacji, ale też niezwykle trudnym do zaimplementowania u
dzieci na etapie szkoły podstawowej.
Dlatego naszą misją jest dbanie o to, aby uczniowie byli świadomymi,
otwartymi i aktywnymi obywatelami, bo tylko dzięki temu wyposażeni w wiedzę,
mają możliwość kreowania swojej przyszłości na lepszą.
W ramach tego projektu, mamy na celu podniesienie wiedzy w zakresie
ekologii, środowiska, zdrowego stylu życia, przepisów zw. z ochroną
środowiska. Chcemy również zapoznać naszych uczniów z pojęciem
konsumpcjonizmu i ze świadomym promowaniem postaw proekologicznych, takich
jak oszczędzanie energii, segregacja odpadów, czy dbanie o czystość wokół
szkoły i nie tylko.
Ważnym działaniem jest również edukacja dzieci w zakresie zdrowej diety i
aktywności fizycznej na świeżym powietrzu.
Będziemy również promowali alternatywne formy transportu, takie jak
chodzenie pieszo, rower czy korzystanie z transportu publicznego
HELLADA WIECZNIE ŻYWA
Uczniowie klas szóstych na lekcji plastyki we wrześniu zdobywali wiedzę na
temat sztuki Starożytnej Grecji. Poznali cechy charakterystyczne
architektury, malarstwa i rzeźby oraz ich głęboki wpływ na świat, stanowiąc
fundament cywilizacji zachodniej. Podsumowaniem lekcji z historii sztuki
były prace plastyczne przedstawiające portyki kolumnowe oraz wazy czarno i
czerwono figurowe wzbogacone elementami roślinnymi lub przedstawiające
scenki ekologiczne.
Warsztaty ekologiczne uczniów klas 6c i 6e
Warsztaty
ekologiczne to sposób na kreatywne spędzenie czasu, ale też zwiększenie
świadomości o losie planety, dlatego też uczniowie klas 6c i 6e wzięli
udział w warsztatach ekologicznych zorganizowanych przez Zespół Szkół
Agroprzedsiębiorczości w Rzeszowie, których tematyka jest ściśle związana z
zagadnieniami przyrodniczymi, zmianą klimatu, a także szeroko pojętą
edukacją ekologiczną.
W ramach zajęć „Mądre rady na odpady – zasady segregacji odpadów”
rozpoznawali materiały, z których zrobione są odpady, jak również mieli
możliwość poznać prawidłową segregacja odpadów na frakcje poprzez
przyporządkowanie przykładowych odpadów do kolorowych pojemników.
Kolejny warsztat zatytułowany „Ciasny, ale własny, czyli gdzie mieszkają
polskie owady?” pozwolił uczniom zapoznać się z pożytecznymi owadami
występującymi w Polsce, poznać ich rolę dla bioróżnorodności. Uczniowie
uświadomili sobie, co stałoby się z planetą, gdyby zabrakło owadów.
Zapoznali się z poszczególne gatunkami owadów, ich zwyczajami, pożywieniem
oraz miejscem schronienia. Poznali pojęcia „próchnowisko” oraz rolę resztek
roślinnych w ogrodzie zimą. Dowiedzieli się jak można pomóc owadom w zimie i
jakie są konsekwencje takiego działania.
Podczas następnych zajęć warsztatowych pt „Właściwa ochrona drzew to
inwestycja w przyszłość” poznali zabiegi pielęgnacyjne drzew, metod diagnozy
drzew, narzędzia arborystów oraz standardów ochrony i pielęgnacji drzew. Na
podstawie zdobytej wiedzy dokonywali pomiaru drzew w terenie, wypełniali
formularz podstawowej diagnostyki drzewa a następnie dokonane pomiary
przenosili na mapkę.
W czasie zajęć z panem leśnikiem „ Las lasowi nierówny” uczniowie
dowiedzieli się jaką funkcję pełni las oraz poznali rodzaje lasów
występujących w Polsce. Na podsumowanie zajęć uczniowie rozwiązywali test
podczas, którego mieli możliwość sprawdzić wiedzę zdobytą na warsztatach.
„Z wizytą na Olimpie”
To projekt edukacyjny, który był
podsumowaniem cyklu lekcji dotyczących mitów greckich w klasie 5d. Była
to doskonała okazja do powtórzenia i utrwalenia wiedzy na temat świata i
wierzeń starożytnych Greków. Głównym celem projektu było rozwijanie
zainteresowań uczniów dotyczących historii Grecji, kształcenie
umiejętności autoprezentacji oraz rozbudzenie ich kreatywności.
Każdy uczeń wcielił się w wybranego boga lub boginię. Zadaniem uczniów
było przebranie się za wybranych bogów, nie zapominając o ich
atrybutach, a następnie przygotowanie krótkiej autoprezentacji
zawierającej informacje na temat rodziny, charakteru, ulubionych zajęć.
Uczniowie bardzo aktywnie zaangażowali się w swoje role, co zaowocowało
wspaniałymi autoprezentacjami. Było ciekawie, śmiesznie, a chwilami
powiało grozą. Posejdon ostrzegł nas, że jego gniew może powodować
trzęsienia Ziemi i wzburzyć fale. Helios ponarzekał na swojego syna
Faetona. Hades z ekscytacją opowiadał o porwaniu swojej żony Persefony,
a Demeter rzewnie płakała nad losem swojej córki.
Pojawiła się także piękna Afrodyta, która częstowała bogów jabłkami,
dzielna Atena, która opowiedziała Nam o swoich strategiach wojennych. Na
Olimpie nie mogło zabraknąć ojca wszystkich bogów Zeusa, który zdradził
Nam swoją tajemnicę wiecznej młodości i nieśmiertelności.
Jacy są uczniowie klasy 5d? Po prostu BOSCY!!! :)
Dzień Origami
Z okazji Światowego
Dnia Origami połączono lekcje matematyki razem z projektem Erasmus+.
Uczniowie z klas 6e oraz 5d dyskutowali i wypełniali puste miejsca w swojej
karcie pracy, wymieniając jak każdy z nich dba o środowisko i swoje zdrowie.
Dla utrudnienia niektórzy wypisywali hasła po angielsku. Klasy wspólnie
rozmyślały jak wygląda ekologia w innych krajach, np w Grecji. Na koniec,
każdy kolorował i składał swoje Origami, którym było sławne "Piekło- Niebo".
Z kolei na lekcjach informatyki wszystkie klasy 4 projektowały plakat
promujący ten szkolny projekt. Dzięki korelacji wielu przedmiotów udało się
stworzyć ciekawe i zapadające w pamięć lekcje współgrające z tegorocznym
Erasmus+ w ekologicznej odsłonie.
foto