Czym jest dwujęzyczność?
"Dwujęzyczność polega na umiejętności posługiwania się wszystkimi sprawnościami
w języku ojczystym i drugim oraz na częstym używaniu obydwu języków w różnych
sytuacjach i z różnymi uczestnikami aktu komunikacji. W naturalnej sytuacji
określamy kogoś, że jest dwujęzyczny, gdy jednocześnie posługuje się swobodnie
dwoma językami. Kształcenie dwujęzyczne sprawia, że język obcy służy do
przyswajania sobie czegoś więcej niż tylko samego języka."
To edukacyjna przygoda pozwalająca na wszechstronny rozwój osobowości oraz naukę
odpowiedzialności i otwartości wobec ludzi i świata -Marek Nocuła,
przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszania Dwujęzyczności Bilinguis.
Nauczanie dwujęzyczne pozwala na stosowanie języka obcego w szerokim zakresie
oraz jako narzędzie do poznawania wiedzy z innych przedmiotów. Możliwość
kontynuacji nauki w szkole średniej z możliwościową zdania matury
międzynarodowej , na studiów w języku obcym w Polsce czy na świecie.
Dwujęzyczność
Osobą
dwujęzyczną nazywamy kogoś, kto posługuje się swobodnie w mowie i piśmie dwoma
językami: językiem ojczystym i językiem obcym na tym samym poziomie.
Nauczanie
dwujęzyczne to typ nauczania, który wykorzystuje język ojczysty i język obcy w
nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących.
Nauczyciel realizuje treści programowe z wybranych zajęć edukacyjnych w dwóch
językach. To zintegrowane nauczanie przedmiotowo–językowe (ang.CLIL-Content and
Language Integrated Learning).
Podstawowym wyróżnikiem metody CLIL jest przedkładanie praktycznej nauki języka
nad działania teoretyczne. Uczeń poznaje słownictwo z różnych dziedzin, ale
także inny sposób opisywania i nazywania zjawisk, a co za tym idzie zyskuje
szersze perspektywy poznawcze.
Jakie są cele nauczania dwujęzycznego?
• Zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego i zapewnienie uczniom
rozwoju możliwości intelektualnych i językowych.
• Osiągnięcie poziomu swobodnego używania języka obcego oraz opanowanie bazy
językowej w zakresie słownictwa z danego przedmiotu.
• Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w klasach dwujęzycznych w
szkołach ponadpodstawowych, a w dalszej perspektywie do studiów w Polsce i za
granicą.
• Stosowanie języka obcego w sposób automatyczny jako narzędzia poznawczego i
komunikacyjnego.
Nasza szkoła prowadzi dwujęzyczność w języku angielskim.
• Zwiększony wymiar godzin języka angielskiego - oferujemy naukę języka
angielskiego w rozszerzonym wymiarze (5 godzin tygodniowo).
• Nauczyciele przedmiotów takich jak fizyka, matematyka ,informatyka, geografia,
j. hiszpański czy nawet godzina wychowawcza nauczanych dwujęzyczne dostosowują
poziom języka do możliwości grupy.
• Na lekcji przeważają metody aktywizujące oraz praca w małych grupach.
• Nowe słowa i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji,a następnie
utrwalane.
• Teksty pisane oraz inne materiały, wykorzystywane na zajęciach są dostosowane
do możliwości percepcyjnych uczniów.
• Nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy zarówno tradycyjnych
metod (plansz, modeli) oraz możliwości, jakie dają nowoczesne technologie.
• Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściej rozmawiać w języku
angielskim między sobą oraz z nauczycielem.
• W trakcie lekcji nauczyciel stosuje różne metody i formy pracy z uczniami w
celu zwiększenia możliwości komunikowania się w języku obcym. Uczniowie w czasie
lekcji starają się jak najczęściej rozmawiać w języku angielskim między sobą
oraz z nauczycielem
• Nacisk na komunikację (communicative approach) opartej na solidnych podstawach
leksykalno-gramatycznych;
• Rozwijaniu kompetencji językowych (praca metodą projektu);
• Dodatkowo zajęcia z native speakerem zarówno z języka angielskiego jak i
hiszpańskiego
• Wybrane przedmioty matematyka, fizyka, geografia, informatyka, j. hiszpański
oraz niektóre lekcje godziny wychowawczej prowadzone będą w sposób dwujęzyczny
metodą CLIL ; Nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy zarówno
tradycyjnych metod (plansz, modeli) oraz możliwości jakie dają nowoczesne
technologie.
• wykorzystanie najlepszych dostępnych podręczników oraz materiałów dodatkowych
(lektury anglojęzyczne, baza filmów w wersji oryginalnej;
• współpraca z British Council i Uniwersytetem Rzeszowskim , udział w
warsztatach językowych
• organizacja wymian uczniów pomiędzy szkołami krajów Unii Europejskiej, udział
uczniów w wymianach i projektach unijnych ;
• organizacja wyjazdów językowych do Wielkiej Brytanii , Irlandii oraz Hiszpanii
• bogata gama zajęć rozwijających pasje i zainteresowania młodzieży (m.in. koło
teatralne, szachy zajęcia sportowe, kołka przedmiotowe);
• organizacja Dnia Języków Obcych, Świąt wynikających z tradycji Świąt krajów
anglosaskich: Christmas Party, St. Valentine’s Day, Hello World Day itp.
• redagowanie gazetki w języku obcych oraz prowadzenie audycji radiowych w
języku angielskim
•prowadzenie strony w języku angielskim i relacjonowanie wycieczek
klasowych,wyjść w języku obcym
Języki Obce w klasie dwujęzycznej :
Uczniowie mają do wyboru drugi język obcy (hiszpański lub niemiecki). Możliwość
nauczania języka hiszpańskiego po angielsku.