PROCEDURY KONTAKTÓW Z RODZICAMI OBOWIĄZUJĄCE
I. Cele ogólne
1. Celem procedury jest wprowadzenie jednolitego systemu współpracy z rodzicami/ prawnymi opiekunami w zakresie wzajemnej komunikacji dla szeroko pojętego dobra wychowanków.
2.
Odpowiednio zorganizowane i celowe współdziałanie
szkoły i rodziny przynosi wiele korzyści. Sprzyja lepszemu poznaniu i rozumieniu
uczniów przez nauczycieli
3.
Respektowanie przez szkołę i rodziców/opiekunów
prawnych ustalonych zasad kontaktu ułatwia współpracę. Rodzice stają się
partnerami w realizacji zadań szkoły,
II. Założenia ogólne
1. Procedura dotyczy rodziców/ opiekunów prawnych, nauczycieli, wychowawców, pomocy nauczyciela, pedagoga, psychologa i pedagoga specjalnego, higienistki szkolnej, wychowawców świetlicy, wicedyrektora i dyrektora szkoły. 2. Rodzic/opiekun prawny ma prawo do informacji na temat swojego dziecka. 3. Informacje o uczniu przekazywać może wychowawca, nauczyciel przedmiotu, pomoc nauczyciela, pedagog, pedagog specjalny, psycholog, higienistka szkolna, wychowawca świetlicy, wicedyrektor lub dyrektor szkoły 4. Informacje przekazywane są w formie ustnej lub poprzez dziennik elektroniczny. Dopuszcza się kontakty telefoniczne lub w innej formie, ustalonej przez wychowawcę z rodzicami/opiekunami prawnymi. 5. Miejscem kontaktów rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielami, wychowawcami, pomocami nauczycielami, pedagogiem, psychologiem i pedagogiem specjalnym, dyrekcją jest szkoła, a w uzasadnionych przypadkach - miejsce zamieszkania ucznia. Wyklucza się uzyskiwanie informacji o uczniu od wychowawcy, nauczycieli, pedagoga, psychologa i pedagoga specjalnego poza terenem szkoły (np. na ulicy, w sklepie itp.). 6. Wszelkich informacji dotyczących ucznia udziela się wyłącznie jego rodzicom/ prawnym opiekunom. Udzielanie jakiejkolwiek informacji na temat ucznia innej osobie wymaga stosownego upoważnienia złożonego u wychowawcy klasy przez rodzica/opiekuna prawnego (zasada ta dotyczy również udziału w zebraniu). 7. Rozmowa z rodzicem/opiekunem prawnym ma być nie tylko wymianą informacji, lecz także wspólnym ustaleniem strategii postępowania z dzieckiem. 8. Rodzice/opiekunowie prawni mający zastrzeżenia do zachowania innego dziecka na terenie szkoły zobowiązani są przekazać swoje uwagi wyłącznie wychowawcy klasy, pedagogowi, pedagogowi specjalnemu, psychologowi lub dyrekcji szkoły. Wyklucza się bezpośrednią interwencję rodzica w stosunku do tegoż dziecka. 9. Każda forma kontaktu rodzica / opiekuna prawnego z pracownikami szkoły powinna opierać się na ogólnoprzyjętych zasadach kultury i mieć charakter oficjalny. 10. Pracownik szkoły może odmówić spotkania z rodzicem, jeżeli wcześniej takie spotkanie nie zostało ustalone.
11.
Pracownik szkoły nie ma obowiązku odpowiadania na
wiadomości i zachowania 12. Każda ze stron zobowiązana jest do kulturalnego wyrażania swojej opinii. Jeżeli rodzic zachowuje się agresywnie, nauczyciel ma prawo przerwać rozmowę i przenieść spotkanie na inny termin. 13. Sytuacje konfliktowe mające miejsce poza terenem szkoły lub na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez podmioty zewnętrzne, rodzice/ opiekunowie prawni powinni wyjaśnić poza środowiskiem szkolnym.
III. Zasady kontaktów bezpośrednich
1. Kontakty bezpośrednie
rodziców/opiekunów prawnych ze szkołą odbywają się
a. zebrań ogólnych dyrekcji szkoły z rodzicami, b. zebrań z wychowawcą klasy, c. spotkań indywidualnych z wychowawcą lub poszczególnymi nauczycielami przedmiotów z inicjatywy nauczyciela lub rodzica/opiekuna prawnego
e. spotkań z pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem z inicjatywy pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa lub rodzica/opiekuna prawnego, f. spotkań rady rodziców z udziałem dyrektora szkoły, g. udziału rodziców/opiekunów prawnych w organizowanych przez klasę lub szkołę uroczystościach, h. innych spotkań wynikających z potrzeb rodziców i nauczycieli.
2. Wychowawca ustala termin spotkania z rodzicami i przekazuje go do wiadomości rodzicom za pośrednictwem dziennika Vulcan.
3. Udział rodziców/opiekunów prawnych w
zebraniach z wychowawcą jest obowiązkiem rodzica/opiekuna prawnego. W sytuacji,
gdy rodzic/opiekun prawny 4. W przypadku nieobecności rodzica/opiekuna prawnego na dwóch kolejnych zebraniach/ spotkaniach indywidualnych oraz braku jakiegokolwiek z nim kontaktu, wychowawca zawiadamia w formie pisemnej (załącznik nr 1 do Procedury) rodzica/opiekuna prawnego o konieczności spotkania w szkole. 5. Jeżeli rodzic/opiekun prawny jest nieobecny na zebraniu, nauczyciel ani wychowawca klasy nie mają obowiązku dodatkowego zawiadamiania o ocenach poza określonym w szkole systemem dziennika elektronicznego. Nie dotyczy to przewidywanych rocznych ocen niedostatecznych lub przewidywanego nieklasyfikowania oraz przewidywanej negatywnej oceny rocznej zachowania. 6. Na prośbę rodzica/opiekuna prawnego wychowawca lub pedagog, pedagog specjalny, psycholog udostępnia rodzicowi informacje dotyczące jego dziecka przetwarzane w dzienniku elektronicznym. 7. Indywidualne rozmowy z rodzicem/opiekunem prawnym nie mogą zakłócać toku pracy dydaktyczno–wychowawczej nauczyciela (poza nagłymi sprawami). Nauczyciel nie udziela informacji rodzicom/opiekunom prawnym w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych oraz w trakcie pełnienia dyżurów międzylekcyjnych. 8. Jeżeli rodzic/prawny opiekun wyrazi
potrzebę indywidualnego kontaktu 9. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo w zebraniach lub spotkaniach indywidualnych mogą wziąć udział osoby trzecie, np. inny nauczyciel, pomoc nauczyciela pedagog, pedagog specjalny, psycholog, specjalista, wicedyrektor czy dyrektor szkoły. Istnieje możliwość zaprotokołowania przebiegu spotkania.
IV. Zasady kontaktów za pośrednictwem dziennika elektronicznego
1. Przekazywanie informacji
rodzicom/opiekunom prawnym w dzienniku elektronicznym ma na celu usprawnienie
komunikacji oraz łatwy podgląd postępów 2. Każdy rodzic/prawny opiekun po otrzymaniu loginu i hasła ma obowiązek niezwłocznie zarejestrować się na stronie portalu Resman i systematycznie odczytywać zamieszczane w dzienniku elektronicznym komunikaty. 3. Moduł WIADOMOŚCI (komunikator) służy do komunikacji i przekazywania informacji z możliwością informacji zwrotnej. Odczytanie informacji przez odbiorcę, zawartej w module WIADOMOŚCI, jest równoznaczne z przyjęciem do wiadomości treści komunikatu, co potwierdzone zostaje automatycznie odpowiednią adnotacją systemu przy wiadomości. Adnotację potwierdzającą odczytanie wiadomości w systemie uważa się za równoważną dostarczeniu jej do rodzica/prawnego opiekuna ucznia, jak również do wychowawcy, nauczyciela, dyrektora czy sekretariatu szkoły. 4. Jeżeli wymaga tego komunikat wysłany przez dziennik elektroniczny, osoby zainteresowane (nauczyciel, wychowawca, pedagog, psycholog, pedagog specjalny rodzic/prawny opiekun) udzielają w ciągu najbliższych dni roboczych informacji zwrotnej. 5. W przypadku nieobecności w pracy nauczyciela/wychowawcy/pedagoga, psychologa, pedagoga specjalnego spowodowanej np. chorobą, termin odpowiedzi może zostać wydłużony do momentu powrotu do pracy. 6. Komunikator nie służy do wyrażania prywatnych opinii, stanowisk, czy też reprezentowania własnych poglądów. 7. Informacje dotyczące zachowania ucznia mogą być wysyłane do rodzica/prawnego opiekuna za pomocą modułu UWAGI. Wiadomości oznaczone jako UWAGI są automatycznie dodawane do kartoteki danego ucznia z podaniem: a. daty wysłania uwagi, b. imienia i nazwiska nauczyciela wpisującego uwagę, c. adresata, d. treści uwagi, e. daty odczytana przez rodzica/prawnego opiekuna.
V. Zasady kontaktu:
1.
Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do podania
sposobu szybkiego 2. Kontaktowanie się z nauczycielem poprzez jego prywatny numer telefonu odbywa się tylko i wyłącznie za zgodą nauczyciela, i na zasadach przez niego określonych. 3. Nauczyciel nie ma obowiązku odpisywania na wiadomości rodziców/opiekunów prawnych i uczniów zamieszczonych w prywatnych komunikatorach. Oficjalnym narzędziem komunikacji jest dziennik elektroniczny.
VI. Kolejność zgłaszania przez rodzica/opiekuna prawnego spraw różnych
W przypadku uzasadnionej potrzeby wszelkie sprawy dotyczące pracy szkoły, ocen, zachowania, stanu zdrowia dziecka itp. rodzice/prawni opiekunowie kierują w następującej kolejności do: • wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy świetlicy, • pedagoga, psychologa i pedagoga specjalnego • sekretariatu szkoły a w wyjątkowych przypadkach, po przebyciu wskazanej wyżej drogi służbowej, do wicedyrektora lub dyrektora szkoły.
VII. Dokumentowanie kontaktów
1. Obecność na zebraniu rodzic/prawny opiekun potwierdza złożeniem podpisu na liście przygotowanej przez wychowawcę klasy.
2. Rodzic/opiekun prawny potwierdza własnoręcznym podpisem na liście przekazanej przez wychowawcę fakt zapoznania się z dokumentami regulującymi pracę szkoły.
3. Informacja o indywidualnym kontakcie z rodzicem/opiekunem prawnym odnotowana jest przez wychowawcę w dzienniku elektronicznym (nazwisko ucznia, nazwisko rodzica/opiekuna prawnego, data i temat rozmowy).
4. Każdorazowy kontakt rodzica/opiekuna prawnego z pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem rejestrowany jest w Dzienniku pedagoga szkolnego, Dzienniku pedagoga specjalnego lub Dzienniku psychologa.
|
||
|
|
|