PODARUJ DRUGIE ŻYCIE ODPADOM

Jest wiele sposobów na ponowne wykorzystanie odpadów. Wyobraźnia człowieka nie zna granic.
Sztuka to nie tylko kawałek papieru i kredki, ale tysiące możliwości tworzenia ze wszystkiego co znajdziemy wokół siebie.
Uczniowie naszej szkoły podjęli się wyzwania i stworzyli przestrzenne prace plastyczne z różnych materiałów.
Kreatywność naszych uczniów nie zna granic.



Ekologia po angielsku!

Na lekcjach języka angielskiego uczniowie stale poszerzają swoja wiedzę w zakresie ekologii jak i doskonalą swój język związany z tą dziedziną. Tym razem uczniowie klasy 7b stworzyli prezentacje w języku angielskim poruszające tematy związane z klęskami ekologicznymi, ochroną środowiska, recyklingiem i zagrożonymi gatunkami. Uczniowie klasy 6b jak i 7b w ramach projektu e-Twinning pt. „5 months and 5 eco- friendly activities to build students’ awareness about the environment” uczestniczyli w lekcji na temat wylesienia na świecie. Na zajęciach uczniowie pracowali w kulturze myślenia krytycznego. Wykonali rutynę „Most”, której celem jest wykorzystanie posiadanej wiedzy i tworzenia połączeń. Rutynę tę stosujemy, aby uczniowie z czasem pogłębili rozumienie pojęcia, treści. W tym przypadku był to termin „ Deforestation- wylesienie”. Wykonywali rutynę 2 razy podczas lekcji- przed i po obejrzeniu filmu z National Geographic.Podsumowaniem lekcji było zadanie polegające na uzupełnieniu faktów związanych z tematem . Rutyna „Most” z pewnością pomaga uczniom badać problem, podjąć dyskusję i zarządzać swoim myśleniem.



BOGACTWA ZIEMI

Powierzchnia ziemi jest zbudowana ze skał. Ich badaniem zajmują się geolodzy. Uczennica 3B, Liwia R., zainspirowana wiedzą rodziców, kolekcjonuje skały, minerały. Podzieliła się wiadomościami z rówieśnikami z klasy, przygotowała prezentację multimedialną oraz przyniosła egzemplarze swojej kolekcji, abyśmy też mogli je podziwiać.
prezentacja



„Lekcja o Ekologii”

W celu zachęcenia młodsze koleżanki i młodszych kolegów do dbania o naszą planetę, zaczynając od środowiska wokół nas, uczennice klasy 7D poprowadziły lekcję o Ekologii. Uatrakcyjniając ją prezentacją multimedialną, piosenką dla najmłodszych, rekwizytami oraz interaktywną zabawą, było bardzo ciekawie i interesująco. Nie obyło się bez nagród w formie naklejek w kolorach pojemników na odpady. W naszej szkole prowadzimy również segregację. Zachęcamy wszystkich uczniów, aby wyrzucali odpady do właściwych pojemników, które znajdziemy przy wejściu głównym szkoły.
prezentacja


Projekt kulinarny w klasie 3b

3B realizuje roczny projekt klasowy pt. „Nasza książka kulinarna”. Dzieci wraz z rodzicami, przygotowały przepisy na zdrowe dania, które można przygotować w warunkach szkolnych.
Następnie co dwa tygodnie losujemy jeden przepis i w grupach przygotowujemy posiłki.
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych, poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. To również, uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
A wszystko w myśl „W zdrowym ciele zdrowy duch”




„Czarowanie odśmiecanie"

Uczniowie naszej szkoły z klasy 6b oraz 7c wzięli udział w konkursie pt. „Czarowanie odśmiecanie”, w ramach akcji Sprzątanie Świata 2024, organizowanym przez Samorząd Województwa Podkarpackiego i Stowarzyszenie Upowszechniania Wiedzy ExploRes w Rzeszowie.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na problem jakim jest brak poszanowania i zaśmiecanie środowiska naturalnego oraz poszerzenie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Nasi uczniowie przygotowali krótki film, dotyczący sprzątania pobliskich terenów. Ich praca zmieniła i oczyściła lasek z komunalnych odpadów – opakowań, butelek, puszek, starych wyrzuconych mebli, opon.
Udział w takich akcjach, nie tylko jest okazją do uporządkowania naszego otoczenia, ale także doskonałą lekcją ekologii i odpowiedzialności za planetę. Jako społeczność szkolna jesteśmy dumni z naszych wysiłków i chcemy kontynuować inicjatywy proekologiczne w przyszłości.
Dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie i wspólną pracę na rzecz środowiska.



Uczniowie klasy 6c i 6e zaprojektowali ogród deszczowy,
który powstanie na terenie naszej szkoły


28.10.2024r w przestrzeni miejskiej Urban Lab odbyły się warsztaty projektowe mające na celu opracowanie koncepcji na stworzenie ogrodu deszczowego. Całemu przedsięwzięciu towarzyszył pan prezydent Krzysztof Stańko. W wydarzenie tym wzięli udział uczniowie klasy 6c i 6e którzy zostali podzieleni na 10 zespołów, by wspólnie wypracować koncepcję zielonej infrastruktury, promującą zrównoważony rozwój oraz zarządzanie zasobami wodnymi na terenie naszej szkoły.
Ogród deszczowy to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala efektywnie zarządzać wodą opadową, poprawiając retencję wód, a jednocześnie pełniąc funkcję edukacyjną i estetyczną. Jego realizacja w przestrzeni szkolnej będzie nie tylko praktyczną odpowiedzią na zmiany klimatyczne, ale także żywą lekcją ekologii dla uczniów, nauczycieli i całej społeczności lokalnej jak również będzie dobrą praktyką dla innych społeczności z Polski i zagranicy.
Uczniowie podzieleni na zespoły pracowali nad różnymi aspektami projektu: od analizy terenu, przez dobór roślinności i materiałów, po opracowanie budżetu oraz strategii promocji i edukacji. Każda grupa skupiona była się na konkretnym obszarze, co pozwoliło na kompleksowe podejście do tematu i stworzenie projektu, który zostanie poddany dalszej analizie.
Projektowanie ogrodu deszczowego nie tylko wprowadziło uczniów w świat zrównoważonego zarządzania środowiskiem, ale również rozwinęło ich umiejętności pracy zespołowej, kreatywności oraz myślenia projektowego. Była to wyjątkowa okazja do nauki poprzez działanie i wspólne rozwiązywanie realnych problemów, które dotykają współczesne miasta. Projekt ogrodu deszczowego wpisuje się również w politykę miasta w zakresie zielonej infrastruktury i adaptacji do zmian klimatycznych. foto



Zajęcia z pszczelarzem – Jak ważna jest rola pszczół w przyrodzie



Pszczoły produkują miód, który jest jednym z głównych produktów antybakteryjnych.
Jedna pszczoła w ciągu całego swojego życia wytwarza małą łyżeczkę miodu. Do wyprodukowania kilograma miodu, pszczoły muszą przysiąść na kwiatach około 4 mln razy. Są to pracowite specjalistki od zapylania. Jednak pszczoły nie tylko produkują miód, ale też zapylają blisko 80% roślin. Przenosząc pyłek, zwiększają jakość i ilość plonów. Bez pszczół i ich zapylania, rozwój i wzrost roślin nie jest możliwy. Przenosząc pyłek z kwiatów, umożliwiają zachowanie bioróżnorodności i kontrolę erozji gleb. Większość owoców i warzyw to gatunki owadopylne, które nie rozwinął się bez pszczół i ich zapylania. Oznacza to, że im mniej pszczół będziemy mieć w przyrodzie, tym mniej i gorsze pod względem jakości będą owoce i warzywa.
Wymieranie rojów pszczelich spowodowane jest coraz trudniejszymi warunkami panującymi w środowisku naturalnym. Zwały śmieci gromadzące się, np. na dzikich wysypiskach, zanieczyszczają wody i powodują skażenie gleby i powietrza. Chemizacja rolnictwa, czyli częste nawożenie i stosowanie sztucznych środków ochrony roślin są toksyczne dla pszczół. Niebezpieczne są też fale telefonii komórkowej, które zakłócają system nawigacyjny pszczół i uniemożliwiają im powrót do ula.
Na zajęciach dowiedzieliśmy się co możemy zrobić, aby pomóc tym pracowitym i tak pożytecznym owadom. Np. na balkonach i parapetach posadźmy nektarodajne rośliny, takie jak: nagietek, szałwie czy macierzankę. Nie wypalajmy traw, które mogą dawać schronienie pszczołom. Sztuczne środki ochrony roślin zastępujmy naturalnymi – kompostem lub obornikiem, które są bezpieczne dla środowiska i zwierząt. Możemy też budować domki i ule dla pszczół.
Dzięki tym warsztatom, poznaliśmy tajemnice świata pszczół, który jest fascynujący. Dowiedzieliśmy się, jakie zwyczaje mają pszczoły i jaką muszą pokonać drogę i wykonać pracę od kwiatka do miodu. Oglądaliśmy przez lupy żywe pszczoły w szklanym ulu. Ponadto mogliśmy własnoręcznie wykonać świeczki z naturalnego wosku pszczelego.
Niesamowite zwyczaje tych owadów wprowadziły nas w podziw dla pszczół i tego jak ważną rolę odgrywają w życiu człowieka, wpływając fundamentalnie na otaczający nas świat. foto

Lekcja przyrody w terenie

Nie wszystkie lekcje odbywają się w szkole. Organizowanie lekcji w terenie, pozwala uczniom na aktywne uczestnictwo w procesie nauki. Poprzez różnorodne ćwiczenia i zadania praktyczne, uczniowie maja możliwość zdobywania wiedzy na temat ekologii, ochrony środowiska w sposób interaktywny i angażujący. Uczniowie na żywo poznają przyrodę i prowadzą obserwacje. Dzięki temu mogli się przekonać, że w trawie, pod kamieniami, w spróchniałym drewnie, w ściółce lub na korze drzew żyją drobne organizmy. Z bliska można przyjrzeć się przez lupę, a w ich rozpoznawaniu, pomogły Nam atlasy i wiedza nauczyciela.